Co oznaczają kody znajdujące się na prawie jazdy?

 Co oznaczają kody znajdujące się na prawie jazdy?

Na odwrocie dokumentu prawa jazdy znajduje się tabela, a w niej wiersz nr. 12 . W tej rubryce znajdują się tak zwane ograniczenia uprawnień kierowcy, czyli właściciela dokumentu. Przykład takiego wpisu znajduje się na zdjęciu obok:

Ograniczenia mogą wynikać np. ze stanu zdrowia kierowcy. Przykładowo, jeżeli podczas badania lekarskiego lekarz stwierdził, że nasza wada wzroku jest na tyle duża, że za kierownicą musimy używać okularów lub soczewek kontaktowych, to w wierszu nr. 12 znajdziemy kod 01.06. Warto o tym pamiętać, bo wielu osobom wydaje się, że widzą na tyle dobrze, że wcale nie potrzebują okularów i mogą się nieprzyjemnie zdziwić podczas policyjnej kontroli. Jeżeli policjant stwierdzi brak okularów/soczewek ma obowiązek wystawić mandat w wysokości nawet 500 zł. Oczywiście dalsza jazda takiej osoby nie będzie możliwa.  Przypominamy kandydatom na  prawo jazdy , jeśli pojawicie się bez okularów/soczewek na egzaminie państwowym (a powinniście je mieć) , to nie zostaniecie dopuszczeni do egzaminu!!!

Symbole ograniczeń w prawie jazdy

Symbole ograniczeń w prawie jazdy obejmują nie tylko problemy ze wzrokiem kierowcy, ale także problemy ze słuchem, konieczność korzystania z protez czy wszelkiego rodzaju wymagane modyfikacje samochodu (np. sprzęgła, skrzyni biegów, hamulców, układu kierowniczego, gałki kierowniczej czy lusterek), a także wiele innych. Brzmi to skomplikowanie, ale wbrew pozorom jest bardzo logiczne. W myśl polskich przepisów kierowca posiada uprawnienia do kierowania pojazdami tylko i wyłącznie wtedy, kiedy stosujemy się do wpisanych kodów ograniczeń. Te wpisywane oczywiście tylko wtedy, gdy mamy problemy ze zdrowiem. Osoba w pełni zdrowa i sprawna w wierszu nr. 12 nie będzie miała wpisanego żadnego kodu.

Poniżej przedstawiamy najczęściej stosowane kody:

01 – wymagana korekta wzroku,
01.01 – okulary,
01.02 – soczewki kontaktowe,
01.03 – szkła ochronne,
01.04 – szkło matowe,
01.05 – przepaska na oko,
01.06 – okulary lub szkła kontaktowe,
02 – wymagana korekta słuchu,
02.01 – aparat słuchowy jedno uszny,
02.02 – aparat słuchowy obu uszny,
03 – wymagane używanie protez narządu ruchu podczas jazdy,
03.01 – proteza/szyna ortopedyczna kończyny górnej,
03.02 – proteza/szyna ortopedyczna kończyny dolnej,
05.01 – jazda tylko przy świetle dziennym,
05.03 – jazda bez pasażerów,
05.04 – jazda z prędkością nie większą niż X km/h
05.05 – jazda tylko w towarzystwie osoby posiadającej prawo jazdy,
05.06 – bez prawa ciągnięcia przyczepy,
05.07 – bez prawa jazdy po autostradach,
05.08 – zakaz spożywania alkoholu,
10 – wymagane modyfikacje w układzie zmiany biegów:
10.01 – ręczna zmiana biegów,
10.02 – automatyczna zmiana biegów,
10.03 – zmiana biegów sterowana elektronicznie,
10.04 – regulowana dźwignia zmiany biegów,
10.05 – bez przekładni dodatkowej,
15 – wymagana modyfikacja sprzęgła:
15.01 – regulowany pedał sprzęgła,
15.02 – sprzęgło sterowane ręcznie,
15.03 – sprzęgło automatyczne,
15.04 – składany lub odkręcany pedał sprzęgła za przegrodą,
20 – wymagane modyfikacje w układzie hamulcowym:
20.01 – regulowany pedał hamulca,
20.02 – powiększony pedał hamulca,
20.03 – pedał hamulca dostosowany do obsługi lewą stopą,
20.04 – pedał hamulca pod całą stopę,
20.05 – wychylny pedał hamulca,
20.06 – ręcznie sterowany hamulec roboczy,
20.07 – maksymalne użycie wzmocnionego hamulca roboczego,
20.08 – maksymalne użycie hamulca awaryjnego zintegrowanego z hamulcem roboczym,
20.09 – regulowane sterowanie hamulca postojowego,
20.10 – elektrycznie sterowany hamulec postojowy,
20.11 – nożny hamulec postojowy,
20.12 – składany lub odkręcany pedał hamulca za przegrodą,
20.13 – hamulec obsługiwany kolanem,
20.14 – elektrycznie sterowany hamulec roboczy,
25 – wymagane modyfikacje w układzie przyspieszenia:
25.01 – regulowany pedał przyspieszenia,
25.02 – pedał przyspieszenia pod całą stopę,
25.03 – wychylny pedał przyspieszenia,
25.04 – przyspieszenie sterowane ręcznie,
25.05 – przyspieszenie sterowane kolanem,
25.06 – serwoprzyspieszacz (elektroniczny, pneumatyczny itp.),
25.07 – pedał przyspieszenia po lewej stronie pedału hamulca,
25.08 – pedał przyspieszenia po lewej stronie,
25.09 – składany lub odkręcany pedał przyspieszenia za przegrodą,
30 – wymagane wspólne modyfikacje układów hamowania i przyspieszenia:
30.01 – pedały równoległe,
30.02 – pedały na tym samym lub prawie na tym samym poziomie,
30.03 – przesuwne pedały hamowania i przyspieszenia,
30.04 – pedały hamowania i przyspieszenia z przesuwem i szyną,
30.05 – składane lub odkręcane pedały hamowania i przyspieszenia,
30.06 – wypiętrzona podłoga,
30.07 – przegroda z boku pedału hamowania,
30.08 – przegroda na protezę z boku pedału hamulca,
30.09 – przegroda pod pedałami hamowania i przyspieszenia,
30.10 – podparcie pięty/nogi,
30.11 – elektryczne sterowanie hamowania i przyspieszenia,
35 – wymagane modyfikacje urządzeń sterowania (przełączniki świateł, wycieraczki szyby przedniej, spryskiwacz, sygnał dźwiękowy, kierunkowskazy):
35.01 – urządzenia sterowania obsługiwane bez negatywnego wpływu na kierowanie i obsługę,
35.02 – urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów (gałek, dźwigni itp.),
35.03 – urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów lewą ręką,
35.04 – urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów prawą ręką,
35.05 – urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów ze wspólnymi mechanizmami hamowania i przyspieszenia,
40 – wymagane modyfikacje w układzie kierowniczym:
40.01 – zwykły układ kierowania ze wspomaganiem,
40.02 – układ kierowniczy z aktywnym wspomaganiem,
40.03 – układ kierowniczy z systemem rezerwowym (sprzężeniem zwrotnym),
40.04 – wydłużona kolumna kierownicy,
40.05 – zmodyfikowana kierownica (grubszy lub cieńszy przekrój koła kierownicy, kierownica o mniejszej średnicy itp.),
40.06 – wychylne koło kierownicy,
40.07 – pionowe koło kierownicy,
40.08 – poziome koło kierownicy,
40.09 – kierowanie nożne,
40.10 – alternatywny system kierownicy (drążek itp.),
40.11 – gałka na kierownicy,
40.12 – szyna ortopedyczna ręki na kole kierownicy,
40.13 – ze stawem szynowym,
42 – wymagane modyfikacje lusterka (lusterek):
42.01 – zewnętrzne lusterko prawe lub lewe,
42.02 – zewnętrzne lusterko na wysięgniku,
42.03 – dodatkowe zewnętrzne lusterko pozwalające na obserwację ruchu,
42.04 – panoramiczne wewnętrzne lusterko,
42.05 – lusterko do obserwacji martwych pól,
42.06 – elektrycznie sterowane zewnętrzne lusterko (lusterka),
43 – wymagane modyfikacje fotela kierowcy:
43.01 – fotel kierowcy na dobrej wysokości obserwacyjnej i w normalnej odległości od kierownicy i pedałów,
43.02 – fotel kierowcy dostosowany do kształtu ciała,
43.03 – fotel kierowcy z oparciem bocznym stabilizującym pozycję,
43.04 – fotel kierowcy z podłokietnikiem,
43.05 – wydłużone szyny prowadzące fotela kierowcy,
43.06 – regulacja pasa bezpieczeństwa,
43.07 – pas bezpieczeństwa szelkowy,
44 – wymagane modyfikacje motocykli (obowiązkowe stosowanie subkodów):
44.01 – hamulec z pojedynczym sterowaniem,
44.02 – zmodyfikowany hamulec ręczny,
44.03 – zmodyfikowany hamulec nożny,
44.04 – zmodyfikowana rączka przyspieszenia,
44.05 – ręczna zmiana biegów i ręczne sprzęgło,
44.06 – zmodyfikowane lusterko (lusterka) wsteczne,
44.07 – zmodyfikowane wskaźniki kontrolne (kierunkowskazy, lampy hamulca itp.),
44.08 – wysokość siedzenia pozwalająca kierowcy na oparcie dwóch stóp na ziemi jednocześnie w pozycji siedzącej,
45 – wyłącznie motocykle z koszem,
50 – dla określonego pojazdu/nadwozia (numer identyfikacyjny pojazdu, VIN),
51 – dla określonego pojazdu/tablicy rejestracyjnej (numer rejestracyjny pojazdu, VRN),
70 – wymiana prawa jazdy wydanego za granicą,
71 – wtórnik prawa jazdy (wydawany w przypadku utraty oryginalnego dokumentu prawa jazdy),
72 – ograniczenie kategorii A do kategorii A1 w odniesieniu do konkretnych pojazdów,
73 – ograniczenie kategorii B do kategorii B1 w odniesieniu do konkretnych pojazdów,
74 – ograniczenie kategorii C do kategorii C1 w odniesieniu do konkretnych pojazdów,
75 – ograniczenie kategorii D do kategorii D1 w odniesieniu do konkretnych pojazdów,
76 – ograniczenie kategorii CE do kategorii C1E w odniesieniu do konkretnych pojazdów,
77 – ograniczenie kategorii DE do kategorii D1E w odniesieniu do konkretnych pojazdów,
78 – wyłącznie pojazdy z automatyczną skrzynią biegów[8],
79 – (…) ograniczone do pojazdów, które spełniają wymogi specyfikacji wskazanej w nawiasach, w kontekście zastosowania art. 10 ust. 1 dyrektywy 91/439/EWG (wyłącznie motocykle trójkołowe),
90.01 – w lewo
90.02 – w prawo
90.03 – lewy
90.04 – prawy
90.05 – ręka
90.06 – stopa
90.07 – użytkowy
95 – DD.MM.RRRR. dotyczy kategorii C1, C, D1, D, C1E, CE, D1E, DE, oznacza ukończenie szkolenia okresowego lub kwalifikacji wstępnej (posiadanie świadectwa kwalifikacji)
96 – wymiana prawa jazdy kategorii B, na prawo jazdy kategorii B z rozszerzeniem do kierowania zespołem pojazdów o dmc przekraczającej 3,5 t i nie przekraczającej 4,25 t,
100 – kody krajowe, ważne jedynie w odniesieniu do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
101 – wymagane dodatkowe oznakowanie pojazdu,
102 – wymiana uzyskanego przed dniem 1 lipca 1999 r. prawa jazdy kategorii C bez posiadania kategorii B prawa jazdy,
103 – wymiana uzyskanego przed dniem 1 lipca 1999 r. prawa jazdy kategorii D bez posiadania kategorii B prawa jazdy,
104 – wymiana prawa jazdy kategorii L, na prawo jazdy kategorii T z ograniczeniem do kierowania tylko pojazdami wolnobieżnymi,
105 – wymiana prawa jazdy kategorii TB, na prawo jazdy kategorii D z ograniczeniem do kierowania tylko trolejbusami;
106 – zakaz w zakresie kategorii B prawa jazdy przy posiadaniu kategorii C1, C, D1 lub D prawa jazdy,
107 – wymagane dostosowanie pojazdu do rodzaju schorzenia – szczególnie dla kierowców z upośledzeniem narządu ruchu, protezami kończyn itp.